Neue Klasse znamená více než jen změnu pohonného ústrojí. Jde o platformu, která má být průkopníkem mnoha nových technologií, díky nimž by měla být jízda v elektromobilech BMW snazší, zábavnější a bezpečnější pro řidiče i všechny kolem. Jednou z těchto nových technologií, která je spojena s uživatelským rozhraním Neue Klasse iDrive, je nový systém Panoramic Vision. BMW jej sice nazývá "Head-Up Display" neboli HUD, ale tak trochu si klademe otázku, zda je to skutečně displej v tom smyslu, jak jsme jej vždy chápali.
Myšlenka udržet řidičovy oči vpředu a upřené na silnici (a samozřejmě rychlé pohledy do zrcátek) je důvodem, proč stále více výrobců instaluje HUD. Malé rozměry většiny HUDů však neumožňují zobrazit řidiči velké množství informací a obvykle se omezují pouze na zobrazení malých skupin informací (kde se může zobrazovat rychlost, směrové šipky pro navigaci a připomínka rychlostního limitu) nebo ojedinělých velkých (kde máte obrazovku pouze s mapou navigace, informacemi, otáčkoměrem nebo jinou ojedinělou informací).
BMW Panoramic View pro Neue Klasse chce tuto možnost rozšířit tím, že doslova rozšíří HUD displej po celém voze. Namísto malého čtverce odrážejícího se před řidičem by se tento nový HUD rozprostíral přes celou spodní část čelního skla a nejenže by rozšiřoval to, co vidí řidič, a zároveň by mu umožňoval sledovat silnici, ale také by stejným způsobem umožňoval vidět spolujezdci vpředu - podobně jako čelní sklo koncepčního vozu BMW i8, které se objevilo v Misi: Impossible Ghost Protocol.
Tato nová podoba HUD by umožnila vytvořit mnohem čistší přístrojovou desku, protože žádné velké obrazovky by nenápadně narušovaly vzhled prostoru pro cestující. Díky panoramatickému pohledu bychom se potenciálně konečně mohli zbavit pohromy tabletů v podobě informačních a zábavních systémů a přístrojových desek. Až na to, že s ním je trochu malý problém: není přesně průhledný, jak by HUD měl být.
Jak HUD vůbec funguje?
HUD se v automobilech používá již několik let a skutečně se dostal do stavu, kdy je poměrně užitečný. Některé to dělají lépe než jiné, ale celkově je HUD pro automobilový průmysl skvělou technologií. Stejně jako stíhací letouny, které je využívaly jako první, dělají HUDy to, co říkají: udržují hlavu uživatele nahoře a udržují ho v pozornosti, co je před ním. K tomu tradiční HUD využívá obrazovku, která se buď odráží na samostatném kusu skla, nebo přímo na čelním skle. Bez ohledu na to, co HUD tradičně dělá, je to, že umožňuje relativně volný výhled přes čelní sklo a zároveň promítá tento obraz. Panoramatický pohled toto přesně neumožňuje.
Přes panoramatický výhled opravdu nevidíte
BMW tento "HUD" používá tak, že má velký černý rámeček, na který se promítají obrázky. Kupodivu také demonstrují, že se mohou promítat na průhlednou část čelního skla. Pokud to má být HUD budoucnosti, proč se nepromítá celý na čiré čelní sklo? V opačném případě jste jen znovu vytvořili interiér Toyoty Prius z let 2009-2022 s dalšími kroky.
Jedinou revoluční myšlenkou je zde to, že BMW promítá obrazovky na tmavou část čelního skla a budou obsahovat stránky infotainmentu, což ano, mělo by pomoci udržet lidi ve voze soustředěné na to, co je čeká. Jednodušší a pravděpodobně i levnější by bylo umístit obrazovky s širokým poměrem stran na celou palubní desku, ne že bychom to nutně chtěli. Tento nový systém BMW si ponecháme otevřený, dokud si ho sami nevyzkoušíme na silnici, pravděpodobně kolem plánovaného uvedení na trh v roce 2025.