Výrobci elektrických automobilů musí ve snaze uspět na trhu konkurence přinášet svým zákazníkům neustálé inovace a pokrokovější technologie. V rámci e-mobility je pak klíčovým parametrem navýšení účinnosti celého vozu, tedy schopnost přetvářet elektrickou energii na kinetickou. V této oblasti dosud na poli vodičů dominovala zejména měď, která byla navíc považována za poměrně značně ekologickou variantu. Chystané změny by však mohly poptávku po mědi v dalších generacích vozidel výrazně omezit.
Snížení poptávky po tomto ušlechtilém kovu přitom podle prognóz odborníků nepřijde dříve než po roce 2030. Již dnes se však řada výrobců elektrických vozidel snaží hledat alternativy. Na jeden elektromobil je dnes potřeba zhruba 80 kilogramů mědi, což je čtyřikrát více než u tradičních vozidel se spalovacími motory. Využití mědi pro tyto účely pak tvoří zhruba dvě třetiny celosvětové poptávky po tomto materiálu.
Na jeden elektromobil bude připadat stále méně mědi
Automobilky jsou však schopné tyto požadavky na měď poměrně výrazně snížit. V rámci nových modelů se tak předpokládá pokles spotřeby na zhruba 50 až 55 kg mědi. Původní prognózy přitom hovořily o množstvích okolo 65 až 70 kilogramů. Toto snížení se připisuje řadě technických změn zaměřených na zlepšení dojezdu, snížení hmotnosti a zvýšení účinnosti elektrických motorů. Technické změny zahrnují například přechod na kompaktnější baterie, které eliminují potřebu zapojování článků do modulů, použití tenčí měděné fólie v bateriových článcích a zavádění systémů s vyšším napětím, které vyžadují méně kabelů.
Na situaci ohledně snižování potřeby měděných komponent reaguje například společnost Tesla, která plánuje zavést 48voltový systém pro sekundární baterii v budoucích elektromobilech. Podle ředitele firmy Elona Muska by tento krok mohl vést ke snížení spotřebě mědi až na čtvrtinu současné poptávky Tesly.
Skutečnost může být nakonec jiná
Analytici ze společnosti Goldman Sachs zaměřující se na průzkum globálního trhu poukazují na skutečnost, že i přes pokles spotřeby mědi na jeden vůz se očekává, že vyšší míra rozšíření elektromobilů nakonec pokles poptávky vykompenzuje. Elektrické automobily totiž budou v roce 2030 dle odhadů tvořit více než 40 % prodaných vozů, a v celkové sumě se tak možná měď stále dočká hojného využití. Až budoucnost tak ukáže, na kterou stranu se jazýček měděných vah nakonec přikloní.
Ačkoli se tak očekává, že růst odvětví elektromobilů bude v dohledné budoucnosti hnací silou poptávky po mědi, technické inovace zaměřené na snížení hmotnosti a zlepšení účinnosti pravděpodobně omezí celkové množství tohoto kovu potřebné na jedno vozidlo. O tom, jak e-mobilita ovlivní automobilový průmysl, tak rozhodne především míra úspěchu alternativních způsobů dopravy k tradičním spalovacím motorům.