V prvních šesti měsících roku 2023 Čína získala přední místo mezi vývozci automobilů, což bylo vůbec poprvé, kdy předstihla dlouholetého lídra Japonsko. Zpráva Nikkei Asia ukazuje, že tohoto úspěchu dosáhla díky raketovému růstu prodeje elektrických vozidel (EV).
Čínské automobilky v prvním pololetí exportovaly 2,14 milionu vozidel, což představuje zvýšení o téměř 76 % ve srovnání s minulým rokem. Na druhé straně Japonsko vyvezlo 2,02 milionu vozidel, což je meziroční nárůst o 17 %. Tento údaj svědčí o dramatickém posunu, který zdůrazňuje význam elektromobility na globálním trhu.
Zvláště pozoruhodný je nárůst vývozu nových elektrických vozidel, plug-in hybridů a vozidel s palivovými články. Tyto vozy tvořily 25 % celkového čínského vývozu automobilů od ledna do června. Tento trend nejvíce zaznamenal výrobce Tesla, který vyvezl více než 180 000 vozidel z provozu v Šanghaji. Taktéž výrobce BYD zaznamenal výrazný růst, a to se zhruba 80 000 vyvezenými vozidly.
Rusko se stalo klíčovým cílem čínského exportu, a to s odvážným počtem 287 000 vozidel, včetně benzínových modelů. Tento obrat přišel po omezení přítomnosti jihokorejských, japonských a evropských výrobců automobilů na ruském trhu po invazi do Ukrajiny v roce 2022. V této situaci se čínské automobilky staly vítaným hráčem na ruském poli.
Mexiko, kde je poptávka po benzinových vozidlech silná, a Belgie, klíčový evropský tranzitní uzel, který elektrifikuje své vozové parky, se staly také významnými destinacemi pro čínský export.
Prodej nových aut v Číně dosáhl v roce 2022 celkem 26,86 milionu, což je nejvíce na světě. Jen elektromobily dosáhly 5,36 milionu, čímž překonaly celkový japonský prodej nových vozů, včetně vozů s benzínovým pohonem, který činil 4,2 milionu.
Americká společnost AlixPartners předpovídá, že elektromobily budou v roce 2027 tvořit až 39 % všech prodejů nových vozidel v Číně. To předčí předpokládaný celosvětový podíl elektromobilů ve výši 23 %.
Čína je také podporována vládními dotacemi na nákup elektromobilů, což výrazně zvýšilo poptávku na domácím trhu. S rostoucím množstvím domácích dodavatelů lithium-iontových baterií, které ovlivňují výkon a ceny elektromobilů, se čínské automobilky stávají stále konkurenceschopnějšími.