BlueCruise ve všech vozech Ford
Změna, kterou automobilka Ford zavádí, spočívá v tom, že Ford bude nově systém BlueCruise pro „částečně autonomní řízení“ instalovat do všech svých aut, které jej podporují. Funkce však nebude automaticky aktivována, k tomu dojde až ve chvíli, kdy si řidič zaplatí předplatné. Spolu s novým vozem pak bude k dispozici 90 dnů zdarma.
Právě v tom tkví největší výhoda nového přístupu automobilky. Řidič se nemusí rozhodnout ještě před koupí vozu, ale může si systém v klidu vyzkoušet, nebo si jej zaplatit pouze na dobu, po kterou bude systém využívat. Stejně tak usnadní život lidem, kteří si budou chtít koupit ojeté auto bez tohoto systému. Už nebude záležet na tom, jestli si jej původní majitel při pořízení vozu koupil či nikoliv.
Novinka se bude týkat asi 500 tisíc vozů Ford pro rok 2024, včetně modelů Lincoln Navigator a Nautilus, či Ford F-150 Lightning a F-150, Expedition. V současné době jezdí po severoamerických silnicích asi 225 tisíc aut.
Co umí BlueCruise?
Částečně autonomní řízení BlueCruise je hodnoceno jako jedno z nejlepších na trhu a tuto pozici si chce rozhodně udržet. Vyznává proto filozofii častých aktualizací a postupného evolučního vylepšování celého systému. Jen tak si lze podle vedení automobilky udržet přízeň zákazníků.
Současná verze označovaná jako BlueCruise 1.3 je podle Fordu až třikrát lepší než verze 1.2 a v porovnání s verzí 1.0 je zlepšení více než pětinásobné. Hodnocena je přitom doba, po kterou lze mít ruce zcela sundané z volantu a jízdu nechat na samotném voze.
Systém BlueCruise 1.3 významně vylepšuje autonomní jízdu v úzkých pruzích a dochází ke zvýšení výkonnosti při jízdě v zatáčkách. Již ve verzi 1.2 pak měla k dispozici možnost automatické změny jízdního pruhu nebo prediktivní asistent kontroly rychlosti.
V Severní Americe si lze systém předplatit na tři roky spolu s koupí nového vozu, a to za 2 100 dolarů, v přepočtu za nějakých 46 tisíc korun. Další z možností, které je možné využít kdykoliv, je roční předplatné v ceně 800 dolarů, tedy necelých 18 tisíc korun. Řidiči mohou zvolit i měsíční předplatné za 75 dolarů, což je v přepočtu 1 660 korun.
Systém Ford BlueCruise je dobře hodnocen i z hlediska bezpečnosti, neboť řidiče neustále snímá kamera, která vyhodnocuje pozici hlavy a očí, aby auto vědělo, že je řidič schopen převzít řízení. Právě tato bezpečnostní funkce ještě některým konkurenčním systémům chybí, ačkoliv se jedná o zásadní prvek bezpečnosti jízdy v polo-autonomním režimu.