Trh s ojetými vozidly zaujímá na českém trhu dominantní místo a nic nenasvědčuje tomu, že by se v blízké budoucnosti mělo cokoliv měnit. Hlavní výhodou takového nákupu je především snížená cena, která každým rokem přesvědčí tisíce nových majitelů k návštěvě autobazaru nebo nákupu od soukromého majitele.
Vyvarujte se při výběru zásadních chyb a minimalizujte riziko špatné volby. Je třeba myslet nejen na stočený tachometr, ale i na skryté vady a maskování bouraček. Pokud se budete držet následujících rad, získáte mnohem větší jistotu, že se vámi vybraný vůz nestane černou pastí a dírou do rodinného rozpočtu.
Historie vozidla
Ještě předtím, než se rozhodnete podstoupit návštěvu místa prodeje, zjistěte si o daném vozidlu přesné historické záznamy o skutečných najetých kilometrech. Serióznost majitele není samozřejmostí a mnohdy se pod snahou rychlého prodeje snaží určité skutečnosti zamlčet. Skvělou investicí se tak stávají informace od firmy Cebia, která poskytuje přesné údaje o aktuálním nájezdu a navíc se dozvíte vše o proběhlých nehodách opravovaných s účastí pojišťovny.
Při prohlídce věnujte pozornost servisní knížce, kde se zaměřte na snahu falzifikace. Pokud jsou veškeré údaje sepsány před vaším příjezdem, upozorní vás na to třeba použití jednoho typu propisky.
Zaměřte se na karoserii
Ještě než usednete za volant, prohlédněte si karoserii. Zvláštní pozornost věnujte všem spárám a napojení. Škrábance a odřeniny laku jsou pouhou kosmetickou vadou, která k nákupu ojetého vozidla prostě patří. O zamlčené bouračce bude vypovídat spíše jiný odstín laku nebo špatná návaznost jednotlivých opravovaných dílů.
Pohlídejte si korozi
Koroze je vážnou komplikací, která se u starších vozidel zkrátka objevuje. Nekupujte zajíce v pytli a věnujte svou pozornost nejcitlivějším místům, mezi které patří lemy dveří, podběhy a v neposlední řadě podvozek. Začínající koroze se dá snadno opravit, problém nastává při značné pokročilosti. Cena takové opravy se pak u ojetého vozidla může vyšplhat nad cenu samotného nákupu.
Jak šlape motor?
Při startování se zaměřte na samotný chod motoru. Ještě než zařadíte rychlost, nechte jej chvilku běžet. Start by při nabité autobaterii neměl činit žádné potíže. Cvakání hydraulických vymezovačů je taktéž celkem běžným projevem u ojetých vozů, tedy pokud po pár vteřinách zvukový šelest ustane. Po zahřátí by se nemělo objevovat žádné doprovodné klepání.
Provozní kapalina a její únik
Pokuste se odhalit únik provozních kapalin, klidně se před jízdou i po ní podívejte na vozovku pod zaparkované auto a snažte se nalézt zvlhčená místa. Pokud se na silnici objevují skvrny, poukazuje to na větší únik. Může se jednat o špatné těsnění nebo děravou hadičku, ale taktéž o opravu náročnějšího charakteru.
Stav interiéru
Interiér dokáže celkem s velkou přesností prozradit skutečný nájezd vozidla. Pokud se majitel pyšní nízkým počtem najetých kilometrů a odvolává se na garážovaný stav, zkontrolujte si opotřebení nejvyužívanějších míst. U vozidel s nízkým nájezdem se určitě nebude objevovat opotřebení na volantu, pedálech a řadící páce.