Otřesou čínské automobilky evropským trhem?

fotografie autora Petr Dostál publikováno 15.02.2024 10:02
Geely Yuanjing X6

Automobily čínské provenience na českých silnicích příliš často nepotkáte. V západní Evropě je to však jiné. Zejména v posledních letech se na trhu začínají prosazovat dříve neznámé, nebo přehlížené značky.

Staré stigma levné kopie

O první výraznější vstup do Evropy se čínské automobilky pokusily počátkem tohoto tisíciletí. Tehdy ale ničím nezaujaly a kritika byla zdrcující. Jeremy Clarkson by mohl vyprávět dlouhé story o testování modelů koncernu Shuanghuan. Ve stručnosti – pokud jste z nějakého důvodu nezatoužili po levné kopii evropského či japonského vozu, nebo jste nerezignovali na bezpečnost, o auta tohoto stylu byste si ani „kolo neopřeli“. Jména jako Hafei, Jonway, Brilliance proto asi neznali ani mnozí specialisté.

Čínský brain drain

Evropský trh je ale lákavé herní pole. Peníze jsou vždy až na prvním místě, proto se Čína nevzdala možnosti ukrojit si alespoň část koláče ze třetího největšího světového trhu. Nejprve však bylo nutné vystoupit ze svého stínu. Kdo chce prodávat v Evropě, musí také přemýšlet jako Evropan. Čínské automobilky proto začaly najímat evropské specialisty – manažery, designéry a konstruktéry. Tento „nákup mozků“ se ukázal velmi efektivní cestou. Auta získala svůj originální, svébytný vzhled a také výbavu s moderními technologiemi.

Vzkříšení jménem elektromobilita

V Evropě dnes rezonuje trend green deal. To, co se původně tvářilo jako optimistické nadšení, se postupně stává diktátem Evropské unie a výrazně postihne i automobilový průmysl. Pokud se nic nezmění, tak do roku 2035 by všechna nová auta prodávaná na území EU měla mít nulové emise. Spalovací motory se tak stanou vymírajícími dinosaury a na jejich místo nastoupí elektromobily. Ukazuje se, že čínské automobilky této skutečnosti zřejmě dokáží velmi dobře využít a velké úsilí věnují vývoji výkonných a spolehlivých aut s elektrickým pohonem.

Geely Monjaro

Bonus jménem lithium

Přechod na elektřinu má pro Čínu ještě jeden skrytý, ale velmi významný bonus – obrovské zásoby lithia, která má na svém území. Bez tohoto kovu se neobejde téměř žádný akumulátor skrytý v elektromobilu, nehledě na to, že i řada klasických aut se spalovacím motorem obsahuje startovací baterii obsahující lithium. V dnešní době probíhají v médiích bouřlivé diskuse nad využitím českého lithia v Krušných horách – i kdyby však k těžbě došlo, Česká republika by přispěla ke světovým zásobám pouhými čtyřmi procenty. Naopak Čína je jedním z největších světových producentů a řadu dalších ložisek v Africe a Jižní Americe těží prostřednictvím svých firem. Čínské lithiové akumulátory jsou proto velmi levné, což se projevuje i ve finální ceně elektromobilů.   

Čínský drak na evropských silnicích

Na rozdíl od zaběhlých a dobře známých evropských značek automobilů za sebou mají čínské automobilky zpravidla historii jen jedné či dvou dekád. Bude tedy ještě nějaký čas trvat, než si na ně zákazníci zvyknou. Je však téměř jisté, že se tak stane a v našich garážích možná nahradí stávající škodovku nový elektromobil koncernu MG, Dongfeng nebo třeba Geely.

Mohlo by Vás zajímat

Hora Mulhácén
publikováno 20. 4. 2024 autor Aleš Mohr

Hora Mulhácén: Výstup na střechu pevninského Španělska

Alfa Romeo Milano
publikováno 22. 4. 2024 autor David Vanda

Alfa Romeo přejmenovala svůj model Milano. Důvodem je výroba v Polsku

Sloní noha
publikováno 24. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Pěstování sloní nohy: Některé pěstitelské chyby mohou zničit i tuto běžně nezničitelnou rostlinu

zavřít reklamu
×
Reklama