Marcello Gandini: Odkaz legendy automobilového designu

fotografie autora David Vanda publikováno 22.03.2024 06:30
Marcello Gandini

Svět motorismu nedávno zasáhla zpráva o úmrtí legendárního automobilového designéra Marcella Gandiniho. Čím se tento velký muž proslavil a jaké slavné modely vozů mu vděčí za svůj originální vzhled?

Marcello Gandini zemřel 13. března letošního roku ve věku 85 let. Zanechal za sebou odkaz a dílo, které s velkou pravděpodobností nebude nikdy překonáno. Ačkoliv se Gandiniho jméno stalo světově známým především díky práci pro automobilku Lamborghini, pro kterou vytvořil první supersportovní model Miura a několik dalších sériových vozů, ve skutečnosti se zasloužil o mnohem více.

Život a dílo krále mezi návrháři 

Ve svých 27 letech nastoupil Gandini v roce 1965 do designerského domu Bertone, kde zaujal místo po Giorgettovi Giugiarovi. Zde založil stylistickou divizi Stile Bertone, která vytvářela nejen koncepty, ale navrhovala i skutečně vyráběné sériové vozy. Gandini byl mimo jiné průkopníkem v oblasti návrhu vozů klínovitého tvaru, kterým se dnes inspiruje například i automobilka Tesla se svým Cybertruckem. Z jeho mysli tak vznikly revoluční automobily Lancia Stratos Zero, Alfa Romeo Carabo či Cizeta-Moroder V16. Gandiniho práce však zdaleka nesahala jen k superautům. Do jeho portfolia lze zařadit také mnohé malé hatchbacky, například Citroën BX, Renault 5 nebo ikonický Volkswagen Polo.

Nejslavnější vozy nesoucí Gandiniho stopu

Na Marcella Gandiniho bude navždy vzpomínáno jako na jednoho z nejprůkopničtějších, nejzajímavějších a nejtalentovanějších designérů, kteří kdy přiložili pero k papíru. Svými díly mnohdy způsobil skutečný poprask na světovém automobilovém trhu. Jaké modely ale patří k těm nejvýznamnějším?

Lamborghini Miura

Tento vůz byl spouštěčem války supersportů v Itálii. V roce 1965 byl na autosalonu v Turíně poprvé vystaven podvozek legendárního vozu, který o rok později v Ženevě doplnila i karoserie. Lamborghini Miura se stal nejrychlejším sériovým automobilem na světě, a odstartoval tak novou éru výroby supersportů, která byla pouhou předzvěstí toho, co budoucnost přinese.

Lamborghini Miura

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach byl poprvé představen v roce 1974, tedy rok poté, co skončila výroba modelu Miura. Díky svému charakteristickému klínovému tvaru ovládl stěny ložnic teenagerů po celém světě. Nešlo sice o první Gandiniho návrh tohoto typu, pravděpodobně ale nejlépe definoval tento trend. Rané modely Countach byly čisté a neokoukané, a až později se objevily nejrůznější aerodynamické úpravy, které vzhled vozu ještě dále oživily.

Lamborghini Countach

Cizeta V16T

Tento vůz se proslavil nejen na skutečných silnicích, ale také v kultovní herní sérii Gran Turismo. O to možná smutnější je skutečnost, že šlo o jediný model vyrobený automobilkou Cizeta. Motor V16 o objemu 6,0 litru byl odvozen od plochého osmiválce Lamborghini Urraco, a je tedy zřejmé, jak se k projektu dostal i Gandini. Klín s exotickými rysy, šikmými kryty zadních kol a dramatický výfuk dělaly z vozu Cizeta V16T naprosto jedinečný supersport.

Cizeta V16T

Další vozy dokazující Gandiniho všestrannost

Jak již bylo řečeno, tvořily portfolio Gandiniho designu nejen supersporty, ale i hatchbacky. Jedním z klasických děl italského mistra je například Audi 50 z roku 1974, které oslovilo své zákazníky především jednoduchostí a funkčností. V roce 1975 se pak na trh dostal další legendární vůz, pod jehož návrhem byl podepsán Gandini. Šlo o Volkswagen Polo, jehož pátá generace se vyrábí dodnes.

Návrhy Marcella Gandiniho zanechaly v automobilovém průmyslu nesmazatelnou stopu. Jeho jedinečné schopnosti vytvářet inovativní a nadčasové návrhy se staly inspirací celé řady současných designérů, a budou určovat směr tohoto odvětví automobilového průmyslu ještě celá desetiletí.

Mohlo by Vás zajímat

Záclony
publikováno 22. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Jak vybělit záclony? Vyzkoušejte trik našich babiček. Je levný a účinný

Hora Mulhácén
publikováno 20. 4. 2024 autor Aleš Mohr

Hora Mulhácén: Výstup na střechu pevninského Španělska

Pneu
publikováno 25. 4. 2024 autor David Vanda

Elektrické vozy řeší problém s rychlým opotřebením pneumatik

zavřít reklamu
×
Reklama