Nová omezení spalovacích motorů v USA. Jak se dotknou běžných řidičů?

fotografie autora David Vanda publikováno 02.04.2024 07:00
Dodge

Bidenova administrativa nedávno dokončila pravděpodobně nejpřísnější omezení emisí pro osobní a nákladní vozy, a učinila tak zásadní, avšak kontroverzní krok k urychlení přechodu na elektromobily.

Předpis americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) bude po automobilkách vyžadovat vyšší prodeje elektrických a hybridních vozů a zároveň snížení uhlíkových emisí u nových modelů s benzínovým motorem, které se na oteplování kontinentu podílejí přibližně jednou pětinou. Nařízení posouvá termín splnění těchto požadavků z původního roku 2030 na rok 2032, a to především v reakci na stížnosti odborů v souvislosti s blížícími se prezidentskými volbami.

Podle EPA by naplnění nově stanovených omezení mělo do roku 2055 zabránit uvolnění až 7,2 miliard tun CO2 do ovzduší. Snížit by se měly také emise jemných prachových částic a oxidů dusíku. Odhady hovoří o tom, že by tímto řešením mělo být přímo zachráněno až 2 500 životů před předčasným úmrtím.

Záchrana planety nebo politická hra?

Současné vládě prezidenta Joea Bidena se nové nařízení hodí do krámu. Hlavní producenti fosilních paliv na území USA, které jsou vedeny republikány, však regulaci s velkou pravděpodobností napadnou u soudu. Aliance pro automobilové inovace, sdružující mimo jiné automobilky Ford, General Motors či Toyota, však na druhou stranu nové požadavky (resp. jejich odklad na rok 2032) uvítala. Její zástupci pak uvedli, že je tento termín již mnohem reálnější dodržet a cíle jednotlivých společností, nyní regulované i úřady, naplnit.

Toyota

Prodeje elektromobilů v USA se v poslední době poněkud zpomalily. Lze tedy očekávat, že by to rozhodnutí EPA mohlo dokázat změnit. Ceny elektrických vozů navíc prudce klesají a dnes již jsou prakticky srovnatelné s automobily se spalovacím motorem. Statistiky hovoří o tom, že průměrný rozdíl v ceně mezi oběma variantami na americkém trhu je aktuálně zhruba 5 000 dolarů (tedy zhruba 117 tisíc korun).

Některé státy se snaží jít ještě dál

Loňský plán EPA počítal s tím, že by elektromobily měly do roku 2032 tvořit 67 % veškerých prodaných osobních a lehkých nákladních aut. Aktuálně by se však do celkové sumy mohly počítat i hybridní vozy, které by mohly tvořit až 13 procent prodejů. Zatímco v některých státech je tento plán značně kritizován, například Kalifornie jej posunula ještě na vyšší úroveň. Tamní regulační úřady se budou snažit do roku 2035 ukončit celostátní prodej automobilů na plyn. V minulosti se navíc řada států inspirovala kalifornskými pravidly, a je tedy možné, že tomu tak bude i nyní.

Otázkou pochopitelně zůstává, jak kartami zamíchají letošní prezidentské volby v USA. Je tedy možné, že nás čekají další změny v tom, kdy se dočkáme majoritního zastoupení elektromobilů na americkém trhu. Bude navíc nutné regulovat poměr spalovacích motorů a elektromotorů i za hranicemi USA. S tím si však budou muset poradit další orgány, a budoucnost e-mobility tak stále zůstává velkou neznámou.

Mohlo by Vás zajímat

Rajčata
publikováno 20. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Nejlepší hnojivo pro sazenice rajčat, po kterém budou silné, zdravé a úroda bude bohatá

Obytná dodávka
publikováno 18. 4. 2024 autor Jan Nováček

Přestavba dodávky 3. díl: Při řezání do karoserie musíte dodržet jednoduché pravidlo, aneb jak na instalaci oken

rytířské turnaje
publikováno 19. 4. 2024 autor Jan Nováček

Tipy na víkendový výlet za deštivého počasí, který nadchne zvídavé děti i rodiče

zavřít reklamu
×
Reklama