Čínské vozy jako nejbezpečnější automobily na světě? Podle Global NCAP porazily favority Kiu či Teslu

fotografie autora David Vanda publikováno 25.03.2024 14:03
Crash test

Řada lidí má stále značné pochybnosti ohledně bezpečnosti vozů vyrobených v Číně. Tyto pochyby však vyvrací nedávno zveřejněná studie australského magazínu Compare the Market, který na nejvyšší příčky umístil hned dva modely čínské automobilky BYD.

Když se po roce 2000 začaly do povědomí světové veřejnosti dostávat první čínské vozy, netěšily se mezi uživateli příliš velké oblibě. Popularitě nepomáhala ani odborná hodnocení či nezávislé crash testy, které poukázaly na značné nedostatky v bezpečnosti těchto automobilů. Uplynulo však již více než 20 let, a i když lze na trhu najít celou řadu vozů, které západní bezpečnostní limity ani zdaleka nesplňují, nelze Čínu z pohledu země původu automaticky považovat za stát produkující pouze nekvalitní vozy.

Čínské vozy porazily favority Kia Sportage či Tesla Model Y

Příkladem, že čínské společnosti rozumí konceptu bezpečnosti, je například automobilka BYD. Právě její dva modely, vozy Dolphin a Seal, se v žebříčku časopisu Compare the Market umístily na pozicích dvou nejbezpečnějších automobilů na světě. Zatímco pak Dolphin zaujal druhé místo, Seal se stal absolutním vítězem v této náročné kategorii. Oba automobily se v první pětce zařadily po bok vozů Kia Sportage, Mitsubishi Outlander a Tesla Model Y. Všech 32 modelů bylo testováno přísnými kritérii nejen australských, ale i evropských i globálních bezpečnostních úřadů. O celkovém umístění tak rozhodovaly výsledky tří agentur v rámci Globálního programu hodnocení nových automobilů (Global NCAP). Jedním z klíčových aspektů pak byla skutečnost, zda jsou jednotlivé asistenční systémy u jednotlivých modelů dostupné po celém světě, nebo jsou omezeny pouze na daný region, například v rámci lokálního trhu.

BYD Dolphin

Co zajistilo vozům značky BYD vítězství?

Modely BYD Seal a Dolphin pak neměly zastoupení například v Severní Americe, a proto byla indexovaná skóre od ostatních dvou bezpečnostních orgánů (evropského a australského) zprůměrována, aby se získalo výsledné hodnocení. Kromě samostatných hodnocení Global NCAP se pak porotci zaměřili například na funkce couvací kamery, spolehlivost nouzového brzděn či asistenta jízdy v jízdním pruhu. K tak vysokému hodnocení vozů BYD Seal a Dolphin přispělo také to, že jsou oba testovány podle nejnovějších bezpečnostních kritérií. Vozy testované podle kritérií z roku 2022 nebo starších byly penalizovány. Tento případ se týkal také již zmiňované Tesly, jejíž Model Y měl sice vyšší individuální bezpečnostní skóre než oba vozy BYD, ztratil však 25 % celkového hodnocení kvůli tomu, že byla testován podle parametrů z let 2020-2022.

Zisk tohoto prestižního umístění na žebříčku bezpečnosti je pro BYD velkým krokem vstříc celosvětové popularitě. Předsudky ohledně čínských automobilek se tak nejspíš začnou konečně rozplývat, a tyto vozy si tak snadněji najdou cestu i na jiné než domácí trhy.

Mohlo by Vás zajímat

Bolest kolene
publikováno 18. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Na bolavé klouby si připravte mast, která spolehlivě fungovala již za dob našich babiček

ARRES
publikováno 23. 4. 2024 autor David Vanda

Chytrý systém ARRES dokáže najít a opravit výtluky a praskliny ve vozovce

Pernštejn
publikováno 23. 4. 2024 autor David Vanda

Česká republika je oblíbenou lokalitou filmařů. Poznáte místa ze stříbrného plátna?

zavřít reklamu
×
Reklama