V roce 2020 se německá automobilka Volkswagen rozhodla demonstrovat potenciál e-mobility v rámci regionální dopravy. Pro realizaci svých plánů si zvolila ostrov Astypalaia, který patří pod správu Řecka. Necelých 100 km² velký kus země se měl stát centrem zelené mobility, přičemž samotnou elektrifikací neměl projít pouze vozový park veřejné dopravy, ale s postupem času i všechny soukromé automobily. Jak vypadá situace na ostrově o tři roky později?
Zóna elektrických vozů
Podle nejnovějších zpráv jsou již téměř všechny nově registrované vozy na Astypalaie plně elektrické. Významný podíl na tom pak nese právě Volkswagen, resp. automobily spadající pod správu Volkswagen Group. Na ostrově tak najdeme i vozidla značek Ducati či Seat. K dnešnímu dni se po silnicích Astypalaie pohybuje již 84 elektromobilů; jen pro srovnání – před začátkem projektu zde nebyl registrován ani jeden elektrický vůz.
Udržitelné dopravě pomáhá sdílená jízda
Koncept carsharingu byl jedním z klíčových bodů, který přechod na elektrickou dopravu na ostrově výrazně usnadnil. Klasické linkové autobusy byly nahrazeny minivany Volkswagen ID Buzz, jejichž nejnovější modelová řada nabízí vysoký luxus při přepravě až sedmi osob. O oblibě tohoto typu přepravy svědčí i fakt, že jej aktivně využívá každý čtvrtý obyvatel ostrova Astypalaia, a vozový park minivanů jen za poslední rok najezdil přes 200 tisíc kilometrů.
Rozvíjí se také infrastruktura dobíjecích stanic či solárních elektráren
Řekové ve spolupráci s Volkswagen Group přitom nemyslí pouze na postupnou náhradu konvenčních spalovacích motorů za elektromotory. Ruku v ruce s tímto vývojem totiž jde také rozvoj odpovídající infrastruktury. Na Astypalaie tak byla vybudována síť dobíjecích stanic, které jsou do značné míry poháněny z obnovitelných zdrojů. Díky slibným výsledkům pak místní úřady umožnily státním zaměstnancům získávat dotace na provoz vozů integrovaného záchranného systému či pro vozidla úředních osob.
Projekt stále nekončí
Když v roce 2020 elektrifikace ostrova Astypalaia začínala, nesetkala se představa s příliš vřelým přijetím ze strany místních obyvatel. Překvapivě však stačila poměrně krátká doba na to, aby si ostrované začali uvědomovat řadu výhod, které jim tento koncept postupně začal přinášet. I tento psychologický aspekt celé věci je pro vedení projektu důležitým ukazatelem pro další fáze. V případě, že se bude i nadále ukazovat, že má přechod na elektromobily skutečně smysl a význam, lze očekávat postupnou globalizaci projektu do větších měřítek.
Dalším významným milníkem na ostrově bude spuštění nové solární elektrárny o výkonu 3,5 MW, která umožní další vývoj infrastruktury. Tato elektrárna by měla být v provozu nejpozději v roce 2024. Další rozšíření pak Volkswagen plánuje do roku 2026, kdy by mohla sluneční energie pokrýt nejen požadavky na samotnou dopravu, ale i celkovou spotřebu elektřiny na ostrově.