Americký stát Kalifornie se v posledních několika měsících stal pomyslnou kolébkou samořídících vozidel taxi. Nejzvučnějšími jmény napříč taxikářskými společnostmi v této oblasti jsou pak bezpochyby firmy Waymo a Cruise, které na svých autonomních vozech pracují již více než 10 let. Zatímco Waymo spadá pod koncern technologického giganta Google, Cruise je dceřinou značkou společnosti General Motors.
Přestože pak oba podniky investovaly do vývoje svých vozů miliardy dolarů, panují ve společnosti ohledně jejich výhod stále značné pochyby. Ty jsou způsobeny zejména četnými problémy, které taxi vozy Waymo a Cruise na ulicích způsobují v důsledku svých poruch. Mnohdy tak dochází k dopravním nehodám či zácpám, kdy autonomní auta blokují provoz a je nutné vyčkat na jejich manuální odstavení.
Dopravní kužely umisťované na vozy jsou součástí mediální kampaně
Situace pak začala eskalovat teprve nedávno, když se na sociálních sítích začal šířit trend označovaný jako „Week of Cone“, tedy týden kužele. Na videích zejména na TikToku a Twitteru byli zachyceni lidé na ulicích San Francisca, jak na kapoty autonomních aut bránících plynulé dopravě umisťují dopravní kužely, kterými tyto vozy označují. Řada těchto videí pak pochází z tvorby skupiny Safe Street Rebel, která touto formou vede svou osvětovou kampaň upozorňující na problematiku těchto vozů. Akce má mezi obyvateli města řadu příznivců i odpůrců.
Společnosti Waymo i Cruise se kampaní cítí pochopitelně poškozeny a označují ji za akt vandalismu. Hrozí také postoupením celé věci orgánům činným v trestním řízení. Vedení firmy Cruise navíc poukázalo na fakt, že poskytuje bezplatné jízdy pracovníkům ve službách, kteří pracují pozdě v noci a nemají spolehlivější možnosti dopravy. Záměrné bránění vozidlům stojí snahám společnosti v cestě a hrozí, že způsobí více potíží než užitku.
Lidé mají obavy o vlastní bezpečnost na silnicích
Obavy ohledně autonomní přepravy osob vyjádřili také radní města San Francisco, kteří sice uznávají technologický pokrok v dopravě, avšak pociťují i negativní stránku věci v podobě nepředvídatelných situací na silnicích. Odpůrci autonomních taxíků pak San Francisco označují za jakousi nedobrovolnou beta testovací zónu, která musí snášet stinné stránky celého projektu. Hovoří se také o nehodě zahrnující úmrtí psa, jíž měl být součástí jeden z vozů značky Waymo, samotná společnost však o tomto incidentu mlčí.
Waymo i Cruise přitom hodlají v rozvoji autonomních taxi vozů pokračovat. Zajímavé přitom je, že protesty proti robotaxi se omezily na San Francisco, přičemž v dalších městech, kde tyto vozu fungují – například Phoenix či Austin – nebyl podobný aktivismus zaznamenán. Na 13. července je pak plánované setkání Kalifornské komise pro veřejné služby (CPUC), která bude shromažďovat podněty veřejnosti předtím, než rozhodne o rozšíření předpisů umožňujících nasazení dalších autonomních vozidel Cruise a Waymo v ulicích města.