Elektrická letadla pro vertikální vzlet a přistání (eVTOL) bylo možné ještě nedávno vídat pouze ve sci-fi filmech seriálech. Dnes se však na tyto dopravní prostředky nahlíží jako na budoucnost osobní i nákladní dopravy. Většina měst totiž nemá k dispozici dostatek volné plochy pro výstavbu ranvejí a přistávacích drah. Zvládnutí technologie vertikálního vzletu je však pro eVTOL vozidla naprosto esenciální. A právě o to se dnes výrobci těchto letadel snaží.
Koncern Embraer je na výrobu eVTOL vozidel připraven
Samotná společnost Embraer není na trhu letecké dopravy žádným nováčkem. Za posledních více než padesát let své působnosti sama navrhnula a vyvinula více než 50 modelů letadel, přičemž následně vyrobila tisíce kusů. Na vývoji létajících elektromobilů eVTOL pak pracuje jedna z dceřiných společností koncernu Embraer, firma Eve.
Samotná továrna na nové eVTOL vozy by měla vzniknout ve městě Taubate, které se nachází zhruba 140 kilometrů od São Paula. Oznámení o její stavbě si společnost připravila ku příležitosti 150. výročí narození brazilského průkopníka letectví Alberta Santose Dumonta. První vozidla vyrobená v nové továrně by se měla dostat do provozu v roce 2026, přičemž budou sloužit poskytovatelům taxi služeb. Zatím se počítá s tím, že tyto první modely budou řízeny živým pilotem, později však hodlá Embraer přejít na plně autonomní vozy.
Každý eVTOL by pak měl být schopen přepravit čtyři až šest cestujících. Vozidla budou navíc plně elektrická, což umožní lety bez emisí. Zástupci společnosti uvádí, že firma již dnes disponuje objednávkami na téměř 3000 vozů v celkové hodnotě okolo 1,5 miliard dolarů. Zákazníky jsou zástupci 28 zemí z řad provozovatelů vrtulníků, leteckých společností a platforem pro sdílení letů.
Budoucnost je eVTOL letadlům nakloněna
Dceřiná společnost Eve Air Mobility však zatím sama žádné tržby nevykázala. Firma je naopak ve ztrátě několika desítek milionů dolarů, zejména v souvislosti s investicemi do vývoje samotných eVTOL letadel. Pokud se tak společnosti podaří realizovat slíbené objednávky, zaplatí se tyto náklady mnohonásobně. Prezident společnosti Embraer je v ohledu úspěchu vozidel eVTOL velmi pozitivní a věří, že se konceptu těchto městských letadel podaří uspět. Právě São Paolo by pak mohlo být velmi vhodným místem pro otestování létajících taxíků, jelikžo místní doprava trpí pravidelnými zácpami, které se mnohdy táhnout na kilometry daleko.
Dvěma největšími překážkami ve vývoji eVTOL jsou bezpečnost a náklady. I tak má však tato technologie celou řadu výhod, které jsou hnacím motorem vývoje těchto vozidel. Počítá se totiž, že tyto vozy budou plně autonomní, šetrná k životnímu prostředí i značně tišší oproti běžným automobilům. Kromě společnosti Embraer aktuálně eVTOL letadla vyvíjí dalších zhruba 200 firem po celém světě, což jen podtrhuje význam létajících elektromobilů pro moderní společnost.