Vztah mezi výrobci automobilů a samotnými řidiči se neustále vyvíjí. S tím, jak se auta stávají stále více autonomními, se postupně mění také způsob jejich užívání. Automobilky tak musí držet krok s dobou, a proto investují nemalé částky do vývoje vlastního produktového portfolia. Přestože se pak každý na trh snaží přinášet něco nového, aby získal výhodu nad konkurencí, lze napříč výrobci moderních vozů sledovat jisté podobnosti, které s největší pravděpodobností určí směr vývoje automobilového průmyslu v následujících letech.
Vlastnit vůz již není samozřejmost. Automobilky rozšíří možnosti carsharingu
Jedním z pozoruhodných trendů je klesající počet mladých lidí, kteří si pořizují vlastní vůz, a mnohdy i počet uchazečů o řidičský průkaz. K tomuto posunu přispívají různé faktory, jedním z nich je ale bezpochyby růst nákladů spojených s provozem automobilu, které se ve spojení se zvyšováním životních nákladů mnohdy nevejdou do rodinného či osobního rozpočtu. Vezmeme-li v potaz také stále častěji skloňovanou problematiku ekologické zátěže automobilů, jeví se možnost sdílení jednoho vozu více lidmi jako dostupné řešení. Carsharing přitom neprovozují pouze nezávislí podnikatelé, stále častěji se také stává součástí nabídky přímo od výrobců vozů, kteří tak mají zajištěnou další formu příjmu ze své produkce. Toto odvětví služeb se bude v budoucnu bezpochyby rozvíjet i nadále.
Aplikace a předplatná zajistí komfort během jízdy
Posun trhu s automobily vede ke změnám v očekáváních zákazníků, kdy se personalizované funkce, jako je poloha volantu a oblíbené rozhlasové stanice, budou moci automaticky synchronizovat v různých vozidlech bez ohledu na značku, model nebo výše uvedený carsharing. Synchronizované ekosystémy pak vyústí v zavádění předplatných, které se budou mezi auty přenášet tak, jak to již známe například z konceptu chytrých domácností. Světoznámé obchodní značky pak budou za tímto účelem vyvíjet i aplikace, které budou fungovat na palubních počítačích ve vozech. Takto již funguje například Mercedes-Benz třídy E z roku 2024, který bude podporovat konferenční aplikaci Zoom. Odhaduje se, že do roku 2030 bude tímto způsobem propojeno až 95 % vozidel, což povede k prudkému nárůstu zábavních aplikací, her a streamovacích platforem.
Propojení výpočetní techniky a automobilů
Současný technologický pokrok je poháněn zejména umělou inteligencí (AI), strojovým učením a cloud computingem. S těmito koncepty se dnes setkáváme i v automobilovém průmyslu, a to i v raných fázích vývoje, tedy u samotného designu. Výrobci dnes již běžně využívají AI k optimalizaci návrhů nových modelů vozů, či s její pomocí simulují některé systémové vlastnosti, např. chování tekutin či rozmístění bezpečnostních prvků. I tento obor softwarově definovaných automobilů se bude s postupem času dále rozvíjet.
Připravte se na budoucnost
Významné investice výrobců automobilů do digitální transformace jsou jasným ukazatelem toho, jaké změny se v této sféře chystají. V příštím desetiletí se tato transformace ještě zrychlí, a to, co by nám dnes připadalo jako sci-fi, se tak stane realitou všedního dne. Naše tradiční vnímání automobilů jako čistě spotřebních předmětů se postupně přemění na poskytování high-tech služeb respektujících nejen pohodlí řidiče, ale beroucí ohled i na životní prostředí a ekologickou zátěž.