Požáry elektromobilů jsou pro hasiče stále ještě výzvou

autor Petr Dostál publikováno 28.11.2023 06:00
Požár elektromobilu

Elektrické vozy představují významný posun vpřed v technologii osobní i nákladní dopravy, přesto si však stále udržují několik neduhů, které jejich masivnímu rozšíření do značné míry brání – například bezpečnostní rizika v podobě hořících baterií.

Požáry automobilů byly pro hasiče vždy nebezpečné a obtížné na zvládnutí pod kontrolu. Vysoce hořlavé chemické látky v bateriích elektromobilů však představují novou výzvu, jelikož jde o problém, se kterým se dříve či později bude nutné se vypořádat. Zatím jsme však daleko od univerzálního a jednoduchého řešení.

Strašák jménem tepelný únik

Jedním z hlavních rozdílů mezi klasickým palivovým motorem a elektromotorem je možnost tzv. tepelného úniku. Jde o jev, kdy se baterie elektromobilu v důsledku poruchy zacyklí v nekonečné smyčce generující teplo. Toto teplo se pak může uvolnit v podobě požáru či dokonce přímo i výbuchu. V případě, že pak k nehodě dojde například na velkých lodích přepravující stovky elektromobilů či v garážových domech, kde jsou tyto vozy zaparkovány, může mít incident katastrofální následky, které mnohdy vyústí k masivnímu stahování problémových modelů z trhu.

Ani poté, co se podaří požár baterie elektrického vozu dostat pod kontrolu, však nemusí mít záchranné složky vyhráno. Energie, která oheň vyvolala, totiž v akumulátoru přetrvává a může způsobit další nebezpečné úniky. Stačí přitom, aby se vzňal jen jeden z tisíce malých bateriových článků, a rozjede se řetězová reakce, kterou dokáže zastavit málokdo.

Požáry elektromobilů jsou pro hasiče stále ještě výzvou

Voda je v tomto případě nepřítelem

Je pochopitelné, že elektromobil nelze hasit vodou, jelikož ta samotná vede elektřinu a může napáchat mnohem více škody než užitku. Vlhkost však dokáže způsobit komplikace i během běžné jízdy. Pokud během cesty projíždíte hlubokými loužemi, je dobré nechat auto po jízdě stát a usušit. Pokud je kontakt s vodou delší, doporučuje se vůz podrobit odborné kontrole mechanikem, a to ještě předtím, než jej znovu nastartujete. I když se totiž může elektromobil navenek zdát jako suchý, zbytková voda v baterii může působit jako katalyzátor požáru. S podobnými problémy se nedávno setkali například majitelé elektrických vozů na Floridě, která byla zasažena hurikánem, který přinesl povodně a následný kolaps a hromadné požáry elektromotorů.

V případě požáru se snažte poskytnout co nejvíce informací o voze

Pokud se náhodou stane, že jste svědky či dokonce přímými účastníky nehody, při které ke vznícení elektromobilu dojde, dbejte na to, abyste při volání na tísňovou linku uvedli dispečinku co nejdetailnější informace nejen o samotné situaci, ale i o parametrech daného vozu. Zasahující hasiči a záchranáři tak budou mnohem lépe připraveni na případnou akci. Každý model totiž má elektrické vedení vozu řešeno jinak, a je tak vhodné mít tyto informace před zásahem k dispozici.

Ačkoliv jsou elektromobily z hlediska bezpečnosti možná stále nepříliš vhodnou alternativou ke konvenčním vozům, jejich technologie se neustále zdokonalují, a brzy snad budeme mít k dispozici i metody, jak jejich požáry nejen hasit, ale také jim i pokud možno předcházet.

Mohlo by Vás zajímat

Carlos Tavare
publikováno 15. 2. 2024 autor Jan Nováček

Stellantis a Renault se snaží snížit náklady, aby byly elektromobily dostupné stejně jako spalovací vozy

kiwi
publikováno 19. 2. 2024 autor Petra Seibertová

Jak pěstovat kiwi, abyste sklízeli bohatou úrodu sladkých a zdravých plodů i v našich podmínkách?

Ford
publikováno 16. 2. 2024 autor Petr Dostál

Generální ředitel Fordu je otevřený spolupráci s konkurenty, aby mohl konkurovat Číně

zavřít reklamu
×
Reklama