Pokud pořizujete nové auto či autobaterii, obvykle se dozvíte, že životnost akumulátoru se průměrně pohybuje v rozmezí tří až pěti let. Některé baterie se však mohou dostat i na dvojnásobek své životnosti. Klíčem k této dlouhodobé trvanlivosti je nejen samotný výběr baterie, ale i následná údržba a péče o ni. V tomto ohledu pro vás máme hned několik tipů, jak se k výše uvedeným hodnotám přinejmenším přiblížit, a možná je i překonat.
Kvalita na prvním místě
Výběr správného výrobce autobaterie je klíčem k úspěchu. Některé akumulátory jsou známé pro ztrátu výkonu při poklesu teplot, a proto je dobré sledovat hodnotu CCA (z angl. Cold Cranking Amps). Jelikož baterie v průběhu let postupně ztrácí na výkonu, je dobré si ověřit její schopnost startovat při nižších teplotách. Tak se vyhnete tomu, abyste si náhodou nekoupili zdánlivě nový akumulátor, jehož hodnota CCA však odpovídá několika měsíčnímu užívání.
Klasickému olovu již odzvonilo
V minulosti se byly nejčastějšími typy baterie klasické olověné. Ty už jsou však v poslední době postupně nahrazovány modernějšími modely, například akumulátory s absorpční skleněnou rohoží, tzv. AGM baterie. Ty jsou obvykle dražší, v porovnání s klasickými olověnými bateriemi však zvládnou více cyklů nabití a vybití, nehrozí u nich vytečení elektrolytu a jsou mnohem odolnější vůči vibracím motoru. AGM akumulátory jsou často součástí originální výbavy automobilů se stop-start režimem pro úsporu paliva, který by byl pro původní baterie velmi zatěžující. I proto jsou považovány za nejvhodnější typ akumulátoru do moderních vozů.
Základy správné péče o autobaterii
Pro akumulátor ve vašem voze není nikdy dobré nechávat jej dlouho stát. Kromě přirozeného vybíjení, které po nastartování více a více zatěžuje alternátor, pak může u novějších automobilů docházet k poškozování elektroniky. Některé součásti elektronického vybavení vozu, totiž vyžadují neustálý přísun energie z baterie. Je proto nutné dbát na to, aby se akumulátor nikdy úplně nevybil.
Tu a tam je tedy dobré vůz vyvézt, ideálně na delší trasu se stabilní rychlostí jízdy, například na dálnici. Tím se baterie dobije a vrátí se jí její síla. Dalším možným řešením jsou pak také udržovací nabíječky, které fungují podobně jako dobíjecí adaptéry, avšak měly by být chráněny před přebíjením akumulátory. Udržovat však lze jen plně nabitou baterii, jinak tato zařízení postrádají smysl. Myslete také na to, aby auto nebylo příliš dlouho vystaveno extrémním teplotám, například mrazu či vlhkosti. V tomto případě je bezpochyby velkou výhodou garážové stání.
Jak poznat, že akumulátoru dochází síly
Pomalé startování motoru nebo potíže s elektronikou ve voze mohou být signálem, že se baterie blíží k vybití. Jedním z ukazatelů jsou také problikávající světlomety či osvětlení uvnitř automobilu během startování. Vizuální kontrola baterie pak může ukázat vybouleniny, které jsou jasným znakem výměny. Před likvidací autobaterie je však dobré baterii nechat zkontrolovat, ideálně v odborném servise. Tím možná baterii nezachráníte, můžete jí ale získat alespoň nějaký čas do doby, než ji vyměníte za novou.