Automobilka Ford je považována za jednoho z nejvíce progresivních a průkopnických výrobců aut na světě. Vozy označené logem ve tvaru modrého oválu s bílým nápisem se po světě prohání již téměř sto let, přičemž historie společnosti sahá ještě dál. Tento ikonický odznak však nedostává rozhodně nic zadarmo. Svědčí o tom nedávno zveřejněné informace o náročném zátěžovém testu, které musí modrobílé označení na vozech Ford podstoupit.
Na odolnost odznaku jsou kladeny nemalé nároky
Představy o tom, že odznak automobilky není pro testování samotného vozu příliš důležitý a nevyžaduje příliš pozornosti, se rozplynuly díky ukázce toho, čím vším nechá Ford tento drobný estetický prvek na svých vozech projít. Zátěžové zkoušky jsou přitom prováděny nejen po nainstalování odznaku na vůz, ale také samostatně. A o tom, že jde o podmínky skutečně extrémní, svědčí mimo jiné i skutečnost, že se část testování provádí například v mrazáku.
Ford se nebojí namočit celý vůz do lázně s kyselinou
Automobilka přitom v testech odolnosti rozhodně nešetří ani samotné vozy. Příkladem za všechny je model F-150 z roku 2015, který byl podroben celé řadě pokusů, v nichž by řada jiných vozů s největší pravděpodobností pohořela. S automobilem tak bylo například pět dní v kuse neustále třeseno a třepáno, čímž byla simulována jízda dlouhá 362 tisíc kilometrů. Vůz byl také prověřen na skutečných silnicích, mnohdy s extrémním převýšením. Nakonec byl Ford F-150 ponořen do nádrže s kyselinou, aby se prokázala jeho odolnost vůči korozi. Lázeň měla simulovat přibližně 10 letům přirozené oxidace. Vůz nakonec prošel všemi testy na výbornou.
Logo odolává mrazům i mechanickému tlaku
Náročnému testování podrobuje Ford svá loga především proto, aby zajistil těmto součástkám – podobně jako celým vozům – dostatečnou odolnost pro svůj značně diverzifikovaný trh. Odznak je tak v rámci experimentů například po dobu 20 minut namočen do vody, aby patřičně navlhnul. Poté je celé vozidlo přemístěno do speciální mrazicí komory. Teploty zde běžně dosahují hodnot okolo -40 °C, a podmínky tak simulují skutečně extrémní mrazy, kdy se již některé motory odmítají vůbec nastartovat.
Kromě mrazových zkoušek pak vývojáři z Fordu odznak například opakovaně sundávali z vozu a následně jej opětovně připevnili, aby si tak ověřili, že se jeho vlastnosti nemění. Součástí testů pak bylo také vystavení proudům vody stříkané pod obrovským tlakem. Tím bylo potvrzeno, že logo odolá i podmínkám v myčce či vlastnoručnímu mytí. Je překvapivé sledovat, že se tak detailní péče dostává i zdánlivě nepodstatným součástkám, Ford by však bez onoho modrobílého oválu zkrátka jen stěží byl Fordem, jak jej všichni známe.