Studii toho, jak se mění rozměry automobilů v průběhu let, nedávno provedla Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, která zastřešuje řadu nevládních organizací věnujících se analýze automobilového průmyslu. Z údajů vyplývá, že nová osobní vozidla jsou každých pár let o jeden centimetr širší. V důsledku toho se tato stále tlustší auta stávají příliš velkými pro silnice a parkovací místa prakticky ve všech evropských zemích. Federace tak upozorňuje na to, aby se regulační orgány problémem stále objemnějších automobilů začaly v dohledné době zabývat.
Širší vozy mají v evropských ulicích problémy
Průměrný nový vůz nyní přesahuje šířku 180 centimetrů, což je nyní velikost standardních parkovacích míst v evropských ulicích. Díky širším vozům se navíc zužuje i využitelnost samotných jízdných pruhů na silnicích, což představuje problém zejména v historických městech s užšími uličkami. Studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí upozorňuje také na konkrétní příklady nápadně širokých vozidel. Není překvapením, že se jedná o vozy SUV, například BMW X5, X6, X7 a XM, které svou šířkou přesahují dva metry. Mercedes GLS, Audi Q8, Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg jsou těsně pod touto hranicí.
Zvětšování se ale netýká pouze SUV, ale i běžných kompaktních automobilů. Ty se v rámci své šířky ještě drží v normě, avšak pro změnu dochází k jejich prodlužování. Například oblíbená Škoda Octavia již dosahuje délky 4,68 m a šířky 1,82 m. Nejprodávanější vůz všech dob v Evropě, Volkswagen Golf, je dlouhý 4,28 metru, což je o více než půl metru více, než měl Golf v původním provedení.
Kompaktnost versus bezpečnost
Neustálý růst automobilů není způsoben pouze poptávkou po prostornějších vozech, ale je ovlivněn také stále přísnějšími bezpečnostními předpisy. Jedním z příkladů je nutnost rozšíření sloupků, které jsou u dnešních vozidel mnohem robustnější než před několika lety. Výrobci automobilů tak potřebují více prostoru pro umístění nových bezpečnostních prvků, což kromě rozměrů ovlivňuje i hmotnost vozu. Tím se ale jeho provoz stává méně efektivním, jelikož se zvyšuje spotřeba paliva i produkované emise. Cílem regulačních úřadů by tedy mělo být hledání kompromisu mezi udržitelným a bezpečným provozem.
U SUV je situace nejpalčivější
Jednou z hnacích sil tohoto znepokojivého trendu jsou SUV. Zdá se, že se jich lidé nemohou nabažit, a automobilky jim s radostí vycházejí vstříc. SUV sice představují bezpečnější dopravní prostředek pro jejich posádku, podle průzkumů však zvýšení přední části vozidla o 10 % zvyšuje riziko úmrtí chodce nebo cyklisty o 30 %. Bezpečnost je tak v tomto případě velmi relativní.
Jak se k celé situaci postaví evropské regulační úřady, zatím není jasné. Evropská federace pro dopravu a životní prostředí však plánuje na tento trend i nadále poukazovat, a to až do doby, dokud nedojde k zavedení závazných opatření ze strany zákonodárců.