Studii toho, jak se mění rozměry automobilů v průběhu let,nedávno provedla Evropská federace pro dopravu a životníprostředí, která zastřešuje řadu nevládních organizacívěnujících se analýze automobilového průmyslu. Z údajůvyplývá, že nová osobní vozidla jsou každých pár let o jedencentimetr širší. V důsledku toho se tato stále tlustší autastávají příliš velkými pro silnice a parkovací místaprakticky ve všech evropských zemích. Federace tak upozorňuje nato, aby se regulační orgány problémem stále objemnějšíchautomobilů začaly v dohledné době zabývat.
Širší vozy mají v evropských ulicíchproblémy
Průměrnýnový vůz nyní přesahuje šířku 180 centimetrů, což je nynívelikost standardních parkovacích míst v evropských ulicích.Díky širším vozům se navíc zužuje i využitelnost samotnýchjízdných pruhů na silnicích, což představuje problém zejménav historických městech s užšími uličkami. Studie Evropskéfederace pro dopravu a životní prostředí upozorňuje také nakonkrétní příklady nápadně širokých vozidel. Nenípřekvapením, že se jedná o vozy SUV, například BMW X5, X6, X7 aXM, které svou šířkou přesahují dva metry. Mercedes GLS, AudiQ8, Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg jsou těsně pod toutohranicí.
Zvětšováníse ale netýká pouze SUV, ale i běžných kompaktních automobilů.Ty se v rámci své šířky ještě drží v normě, avšakpro změnu dochází k jejich prodlužování. Napříkladoblíbená Škoda Octavia již dosahuje délky 4,68 m a šířky 1,82m. Nejprodávanější vůz všech dob v Evropě, Volkswagen Golf, jedlouhý 4,28 metru, což je o více než půl metru více, než mělGolf v původním provedení.
Kompaktnost versus bezpečnost
Neustálýrůst automobilů není způsoben pouze poptávkou po prostornějšíchvozech, ale je ovlivněn také stále přísnějšími bezpečnostnímipředpisy. Jedním z příkladů je nutnost rozšířenísloupků, které jsou u dnešních vozidel mnohem robustnější nežpřed několika lety. Výrobci automobilů tak potřebují víceprostoru pro umístění nových bezpečnostních prvků, což kroměrozměrů ovlivňuje i hmotnost vozu. Tím se ale jeho provoz stáváméně efektivním, jelikož se zvyšuje spotřeba paliva iprodukované emise. Cílem regulačních úřadů by tedy mělo býthledání kompromisu mezi udržitelným a bezpečným provozem.
U SUV je situace nejpalčivější
Jednouz hnacích sil tohoto znepokojivého trendu jsou SUV. Zdá se, že sejich lidé nemohou nabažit, a automobilky jim s radostí vycházejívstříc. SUV sice představují bezpečnější dopravní prostředekpro jejich posádku, podle průzkumů však zvýšení přední částivozidla o 10 % zvyšuje riziko úmrtí chodce nebo cyklisty o 30 %.Bezpečnost je tak v tomto případě velmi relativní.
Jakse k celé situaci postaví evropské regulační úřady, zatímnení jasné. Evropská federace pro dopravu a životní prostředívšak plánuje na tento trend i nadále poukazovat, a to až do doby,dokud nedojde k zavedení závazných opatření ze stranyzákonodárců.