Huawei chce posunout hranice dobíjecích stanic. Dokáže vytlačit Teslu?

fotografie autora David Vanda publikováno 08.03.2024 07:00
Tesla Supercharger

Společnost Huawei chce v roce 2024 v Číně nainstalovat zhruba 100 000 nových rychlonabíjecích stanic. Počítá se i s jednotkami, které by měly dosáhnout dvojnásobné rychlosti oproti Tesla Supercharger. Vytlačí domácí firmu Elona Muska z tamního trhu?

Čína je v mnoha ohledech průkopnickou zemí, a to především díky dravosti tamních technologických společností. Například firma Huawei přišla se začátkem letošního roku s velmi ambiciózní plány na poli infrastruktury sítě dobíjecích stanic pro elektrické vozy. Tu by společnost chtěla posílit stovkou tisíc nových nabíječek s rekordní rychlostí dobíjení. Podle zástupců Huawei by tak mohli získat navrch čínští výrobci elektromobilů, kteří na trhu aktuálně soupeří se značkou Tesla.

Dobití jednoho kilometru za sekundu? Podle Huawei je to možné

Aby bylo zřejmé, že to Huawei se svou obchodní strategií myslí vážně, lze již nyní nalézt na parkovišti nákupního centra v domovském městě společnosti Huawei Šen-čenu nabíjecí stanici propagující dobití dojezdu 1 kilometru za sekundu a dosahující výkonu úctyhodných 600 kW. Ultrarychlou nabíječku vyvinula dceřiná společnost Huawei Digital Power, která dříve vyráběla pouze komponenty do nabíjecích systémů, nyní ale přechází na produkci kompletních stanic.

Rychlost dobíjení 1 kilometru za sekundu je meta, která podle zástupců společnosti Huawei poskytne řidičům podobný zážitek jako při tankování běžného paliva. Zařízení chce firma prodávat provozovatelům sítí v rámci čínské infrastruktury, přičemž do roku 2024 hodlá tímto způsobem instalovat celkem 100 000 nových jednotek. Kromě 600 kilowattový stanic se pak dočkáme i o něco slabších 250 kilowattový nabíječek lokalizovaných do strategických míst s vyšší hustotou automobilové dopravy.

Více než dvakrát výkonnější než Tesla Supercharger

Vycházíme-li z reklamních údajů o tom, že by nové stanice Huawei měly zvládat dobíjet 1 kilometr dojezdu za sekundu, mělo by být možné nabít elektromobil s kapacitou baterie 80 kWh a dojezdem 600 kilometrů za přibližně 8 minut. Realita však bude do značné míry záviset na technickém stavu vozidla, ale také například na venkovní teplotě.

Výkon nabíječky 600 kW je aktuálně nejvyšším na celém světě. Jen pro srovnání, Tesla Supercharger disponuje maximálním výkonem 250 kW. Výše uvedený modelový vůz je tak aktuálně možné plně dobít za zhruba 19 minut. Rozdíl v rychlosti je tak skutečně citelný. Velkou výhodou nabíjecích stanic od Huawei pak bude také kompatibilita se všemi dostupnými elektromobily, včetně vozů značky Tesla.

Zvyšování výkonu nabíjecí stanice však s sebou nese i jistá úskalí, například v podobě nežádoucího tepla, které při přenosu elektrické energie vzniká. Huawei tento problém vyřešila speciálním kapalinovým chladicím systémem. Konkurence zatím využívá pouze běžné chladicí ventilátory. Nové ultrarychlé nabíječky jsou tak přehlídkou moderních technologií, kterých může současný trh elektromobilů dosáhnout. Bude však tento koncept stačit na to, aby Huawei ovládla čínský – a později možná i světový – trh nabíjecích stanic?

Mohlo by Vás zajímat

Zavinutka
publikováno 22. 4. 2024 autor Petra Seibertová

Zavinutka neboli Monarda: Jak pěstovat tuto půvabně vonící rostlinu jako profík?

Bolest kolene
publikováno 18. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Na bolavé klouby si připravte mast, která spolehlivě fungovala již za dob našich babiček

BMW i7
publikováno 24. 4. 2024 autor David Vanda

Milovníci vozů BMW si mohou vyzkoušet jízdu pod palbou či kličkování mezi explozemi

zavřít reklamu
×
Reklama