Jaká je životnost brzdného systému a jak často jej podrobit kontrole?

fotografie autora David Vanda publikováno 01.05.2024 07:30
Brzdy

Délka životnosti brzd se odvíjí nejen od způsobu jízdy, ale i na mnoha dalších faktorech. V tomto článku se zaměříme na to, jak funkčnost a spolehlivost brzdného systému co nejvíce prodloužit.

Velkou zátěž pro brzdy představuje jízda po městě, jelikož časté zastavování a opětovné rozjíždění je zatěžuje prakticky neustále. Podobně tomu pak je i v zácpách či při jízdě po rychlostní silnici, kdy je často nutné zpomalovat z poměrně vysokých rychlostí. V takových případech dochází k opotřebení brzdových destiček klidně i po ujetí 20 až 30 tisíc kilometrů, případně i méně. Pravidelná jízda po dálnicích bez brzdění může tuto životnost několikanásobně prodloužit, i tak je však třeba nechat brzdy (především ty přední) jednou za čas zkontrolovat.

Elektromobily mají možnost využít rekuperace

Velkou výhodu v údržbě brzdového systému mají vozidla vybavené elektromotorem. Ten totiž nabízí funkci tzv. rekuperačního brzdění. Elektromobily či hybridy tak mohou kombinací elektromotoru a generátoru vzájemně kompenzovat rotační a elektrickou sílu, a tím tak napomáhat zpomalování vozu bez nutnosti přímého zapojení brzd. Jelikož je oprava brzdového systému poměrně nákladná, může schopnost rekuperace v tomto případě přijít skutečně vhod. I z tohoto důvodu tak přecházejí taxi služby či jiné kurýrní společnosti právě na plně či částečně elektrické vozy.

Jak poznat, že se brzdy opotřebovávají

Většina moderních vozů má již na všech čtyřech kolech kotoučové brzdy, i když u starších modelů se ještě stále najdeme brzdy bubnové. V případě kotoučových systémů funguje brzdění obdobně jako u jízdního kola. Stacionární destičky jsou přitlačeny na obě strany rotoru kola, což způsobí jeho zpomalení až zastavení. Většina destiček je pak vybavena snímačem opotřebení, který po ztenčení styčné plochy pískají, případně rozsvítí kontrolu na přístrojové desce. Pokud nedojde k nápravě, mohou na rotor doléhat kovové podložky pod destičkami, což ničí rotor i samotný brzdový systém. Pískání se může objevit i v případech, kdy vůz delší dobu stál, zpravidla však po krátké době odezní.

Řešení problémů s brzdami

Lepší než čekat na to, až se opotřebení projeví, je nechat brzdy pravidelně kontrolovat, například při výměně oleje nebo přezouvání pneumatik. Technik snadno ověří tloušťku destiček a odhadne, kdy je nejlepší čas na jejich výměnu. Kontrole je třeba podrobit vnitřní i vnější destičky každého motoru, protože je nutné, aby celý systém fungoval synchronizovaně. Další závady – například pulzující pedál či třesoucí se volant – pak pravděpodobně odhalíte při samotném brzdění. I s těmito problémy vám v servise pomohou.

Jak se o brzdový systém správně starat

Jak již bylo zmíněno, velkou část na opotřebení brzd má samotný styl jízdy. Šlapání na brzdu ve vysokých rychlostech generuje obrovské tření, a je tak lepší nechat motor samovolně zpomalit, než stisknete pedál. Snažte se také vyhnout úsekům vyžadujícím časté zastavování a rozjíždění. Zodpovědná jízda a pravidelný servis jsou pak nejefektivnějším nástrojem vašeho úspěchu v prodloužení životnosti brzdových destiček i celého systému.

Mohlo by Vás zajímat

Orchidej
publikováno 13. 5. 2024 autor Petra Seibertová

Pěstujte krásky pralesů, pořiďte si exotické orchideje, které zvládne pěstovat i začátečník

Jahody
publikováno 12. 5. 2024 autor Petra Seibertová

Proč jahodám reznou listy? Jak jahodníky zachránit a dočkat se bohaté úrody?

Oleandr
publikováno 16. 5. 2024 autor Nikola Klementová

Hnojení oleandru: Správně zvolené živiny podpoří rostlinu v bohatém kvetení, začněte s ním již nyní

zavřít reklamu
×
Reklama